dnes je 11.5.2024

Input:

Lekcia č. 2 - Profesijný rozvoj

31.3.2023, , Zdroj: Verlag Dashöfer

Lekcia č. 2 – Profesijný rozvoj

Pre kvalitný výkon povolania by učiteľ mal vedieť, čo tvorí podstatu a kvalitu učiteľskej profesie. Mal by poznať svoj rozvojový potenciál, individuálne osobnostné predpoklady a profesijné ambície. Uvedomovať si silné stránky svojej vlastnej profesionality a miesto v profesijnej komunite. Na základe takéhoto poznania, adekvátne súčasným odborným a spoločenským požiadavkám na kvalitný výkon potom plánovať a uskutočňovať svoj profesijný rozvoj. Pričom si stále musí uvedomovať svoju zodpovednosť voči sebe samému, kolegom a materskej škole (MŠ) v súvislosti s kvalitou výchovno-vzdelávacieho procesu, ktorý sa v nej poskytuje.

Profesijný rozvoj je celoživotný proces, ktorý v sebe zahŕňa dimenziu rozvoja osobnostných aj profesijných kompetencií, čím vytvára predpoklady a posilňuje vnútornú motiváciu učiteľa na tvorivé zdokonaľovanie sa.

V rámci profesijného rozvoja učiteľ materskej školy podľa § 40 ods. 3:

  1. Rozvíja, prehlbuje, zdokonaľuje a rozširuje svoje profesijné kompetencie. V prvom rade praktickou skúsenosťou učiteľ overuje svoje teoretické poznatky ich aplikáciou. Pedagogickým pozorovaním u kolegov a v rámci odbornej stáže porovnáva, aktualizuje a inovuje svoje postupy. Zhodnotením a opisom svojich pedagogických skúseností, ako aj ich zdieľaním s kolegami v rámci materskej školy, regiónu alebo na medzinárodnej úrovni môže učiteľ postupne zlepšovať kvalitu svojho profesijného výkonu.
  2. Získava profesijné kompetencie na výkon špecializovaných činností alebo na výkon činnosti vedúceho pedagogického zamestnanca absolvovaním a úspešným ukončením zodpovedajúceho druhu vzdelávania (kvalifikačné vzdelávanie, funkčné vzdelávanie, špecializačné vzdelávanie).
  3. Získava profesijné kompetencie vyššieho kariérového stupňa. Začínajúci učiteľ absolvovaním a ukončením adaptačného vzdelávania pre kariérový stupeň samostatný učiteľ. Neskôr vzdelávaním, sebavzdelávaním a tvorivou činnosťou súvisiacou s výkonom pracovnej činnosti pre zaradenie do kariérového stupňa s prvou a druhou atestáciou. Aj predatestačné vzdelávanie môže byť jedným z predpokladov zaradenia do vyššieho kariérového stupňa (podľa odporúčania po posúdení atestačného portfólia), ale nie je nutnou podmienkou.
  4. Môže požiadať o overenie profesijných kompetencií na zaradenie do vyššieho kariérového stupňa, to znamená vykonanie atestácie. V rámci