dnes je 11.5.2024

Input:

Lekcia č. 4 - Profesijné štandardy

31.3.2023, , Zdroj: Verlag Dashöfer

Lekcia č. 4 – Profesijné štandardy

Profesijné štandardy sú normatívom, ktorý vymedzuje nevyhnutné profesijné kompetencie pre štandardný výkon profesie pedagogického zamestnanca a sú pilierom profesionalizácie pedagogických zamestnancov, z ktorého vychádza profil absolventa pregraduálnej prípravy, profesijný a kariérny rast, ktorého súčasťou sú atestácie a kritériá hodnotenia a odmeňovania pedagogického zamestnanca.

Profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie PZ/OZ tvoria systém, ktorý je kritériom kvality realizácie výchovno-vzdelávacích programov škôl a školských zariadení tým, že:

  1. definuje predpísané kvalifikačné predpoklady,
  2. definuje komplex preukázateľných spôsobilostí pedagogického zamestnanca vyjadrený vedomosťami, zručnosťami, postojmi a indikátormi kvality spolu s nástrojmi jej merania,
  3. vyjadruje spoločný základ profesie orientovanej na rozvoj žiaka kvalitu edukačného procesu a profesijný sebarozvoj učiteľa,
  4. odvodzuje sa od cieľov a princípov výchovy a vzdelávania a od rámcového výchovno-vzdelávacieho programu,
  5. vytvára základ pre systém profesijného rastu pedagogického zamestnanca,
  6. diferencuje jednotlivé kategórie, kariérové stupne a kariérové pozície pedagogických zamestnancov.

Pri tvorbe kompetenčného profilu učiteľa sa vychádzalo z interakčného modelu edukácie s troma zásadnými aspektmi, ktorými sú: žiak, pedagóg a edukačný proces realizovaný vo vzájomnej interakcii.

Profesijný štandard taxatívne vymedzuje:

  • - kategóriu pedagogického zamestnanca,
  • - nevyhnutný kvalifikačný predpoklad pedagogického zamestnanca,
  • - kariérový stupeň pedagogického zamestnanca,
  • - kariérovú pozíciu pedagogického zamestnanca (vedúci pedagogický zamestnanec alebo pedagogický zamestnanec – špecialista),
  • - kompetenčný profil pedagogického zamestnanca,
  • - indikátory úrovne kompetencií pedagogického zamestnanca.

Funkcie profesijných štandardov sú:

  • Regulačná – sú východiskom pri tvorbe programov vzdelávania napr. adaptačného vzdelávania. Po jeho absolvovaní by mal začínajúci učiteľ preukázať profesijné kompetencie vymedzené profesijným štandardom pre kariérový stupeň samostatný učiteľ materskej školy.

  • Gradačná – slúžia ako referenčný rámec pre tvorbu atestačného portfólia.

  • Motivačná – pri úvahách o svojej profesionálnej dráhe, čo znamená, že môžu ísť cestou gradácie (atestácie), špecializácie alebo cestou riadenia škôl a školských zariadení.

  • Rozvojová – ktorá sa prejaví aj na úrovni materskej školy pri tvorbe plánov profesijného rozvoja.

  • Ochranná – profesijný štandard jasne pomenúva tie činnosti, za ktoré je učiteľ v materskej škole zodpovedný a chráni ho pred narastajúcim tlakom, zvyšujúcim sa rozsahom požiadaviek od rôznych neškolských subjektov, ktoré ho robia zodpovedným, napr. aj za nepedagogické činnosti.

Profesijný štandard nemá hodnotiacu funkciunemal by byť stotožňovaný s náplňou práce. Môže slúžiť ako jedno z východísk pri tvorbu kritérií hodnotenia pracovného výkonu učiteľa materskej školy a slúžiť ako nástroj na identifikáciu a posúdenie jeho rozvojového potenciálu.

Štruktúra profesijného štandardu umožňuje v príslušnom kariérovom stupni uvádzať len také prejavy kompetencie, ktoré sú preň z hľadiska profesijného rastu charakteristické. Neopakuje sa opis úrovne kompetencií predchádzajúceho kariérového stupňa. Predpokladá sa, že učiteľ materskej školy vo vyššom kariérovom stupni má rozvinuté všetky kompetencie nižšieho kariérového stupňa. Pre všetky kariérové stupne v kategórii učiteľ a pod kategóriách učiteľ materskej školy je spracovaný jeden profesijný štandard. V rámci neho je možné sledovať gradáciu všetkých kompetencií pomocou vyjadrených indikátorov, t. j. preukázateľných prejavov kompetencie v praxi.

Indikátory úrovne kompetencií učiteľa materskej školy sú kvalitatívne a kvantitatívne ukazovatele, ktoré vypovedajú o preukázateľných prejavoch kompetencie v praxi. Slúžia na identifikovanie úrovne kompetencií. To znamená, či učiteľ získal a disponuje kompetenciami porovnateľnými s profesijným štandardom. A či sú preukázateľné jeho výkonom a výstupmi pre potreby vykonania atestácie. Tam kde je to možné, indikátor určuje konkrétne vedomosti, zručnosti a postoje, ktoré podmieňujú úroveň danej kompetencie. Úroveň kompetencií a ich kvality sa zisťuje prostredníctvom evalvačných nástrojov. Nástroje evalvácie kompetencií učiteľa predstavujú prostriedky, pomocou ktorých je možné zisťovať úroveň kompetencií vo vzťahu k príslušnému profesijnému štandardu. Ide o štandardizované a neštandardizované, kvantitatívne a kvalitatívne, evalvačné a auto diagnostické metódy a nástroje.

Aktuálna verzia súboru profesijných štandardov pre učiteľa materskej školy podľa dosiahnutého stupňa vzdelania bola zverejnená pokynom ministra č. 39/2017, ktorým sa vydávajú profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení, a je dostupná TU.

Pre účely atestácie neslúžia profesijné štandardy, ktoré opisujú profesijné komeptencie potrebné pre výkon špecializovaných a riadiacich činností na kariérových pozíciách.

V zásade kopírujú vyššie opísaný model v základných prvkoch: dimenzie, kompetencie, vedomosti, spôsobilosti a indikátory. Rozdiel je len v tom, že špecialista negraduje, to znamená, indikátory nie sú špecifikované pre jednotlivé kariérové stupne. Profesijné štandardy pre vedúcich pedagogických sú svojím charakterom orientované na opis riadiacich činností, čo sa prejavuje aj v kompetenciách zoradených do 4 dimenzií: Normatívne, ekonomické a koncepčné riadenie, Riadenie procesov výchovy a vzdelávania v škole a školskom zariadení, Personálne riadenie a Profesijný rozvoj.

Úloha: Preštudujte si profesijný štandard pre učiteľa materskej školy a zamerajte sa na rozdiely medzi jednotlivými kariérovými stupňami.

Príklad 1: porovnanie profesijného štandardu pre učiteľ materskej školy s úplný stredoškolským odborným vzdelaním. Pre prehľadnosť sú v tabuľke uvedené vo všetkých troch dimenziách profesijného štandardu len požiadavky na preukázanie kompetencií na úrovni:

samostatného učiteľa MŠ 1. atestácie 
Oblasť 1. Žiak 
Kompetencia: 1.1 Identifikovať vývinové a individuálne charakteristiky žiaka 
Posudzuje perceptuálno-motorické , sociálno-emocionálne a kognitívne charakteristiky dieťaťa s využitím základných metód (napr. pozorovanie, rozhovor) pedagogickej diagnostiky.

Interpretuje výsledky pedagogickej diagnostiky a vyvodí závery pre výchovno-vzdelávací proces.
 
Identifikuje problémy a prekážky v perceptuálno-motorickom, sociálno-emocionálnom a kognitívnom vývine dieťaťa s využitím vhodných metód a nástrojov pedagogickej diagnostiky (napr. rozhovor a dotazník pre zákonného zástupcu dieťaťa, pozorovanie).

Interpretuje výsledky pedagogickej diagnostiky a vyvodí závery pre optimalizáciu výchovných a vzdelávacích stratégií.
 
Kompetencia: 1.2 Identifikovať psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka 
Posudzuje:
  • - dominantný štýl učenia sa dieťaťa (dominantná inteligencia, osobné tempo, temperament a pod.),
  • - motiváciu k učeniu sa dieťaťa,
  • - individuálne výchovno-vzdelávacie potreby detí v sociálnej skupine, triede s využitím základných metód pedagogickej diagnostiky.

    Interpretuje výsledky pedagogickej diagnostiky a vyvodí závery pre výchovno-vzdelávaciu činnosť.
 
Identifikuje príčiny problémov a prekážok v učení sa dieťaťa s využitím vhodných metód a nástrojov pedagogickej diagnostiky (napr. rozhovor a dotazník pre zákonného zástupcu dieťaťa, pozorovanie dieťaťa).

Interpretuje výsledky pedagogickej diagnostiky a vyvodí závery pre optimalizáciu výchovných a vzdelávacích stratégií.
 
Kompetencia: 1.3 Identifikovať sociokultúrny kontext vývinu žiaka 
Identifikuje osobitosti dieťaťa v kontexte jeho sociokultúrneho prostredia s využitím základných pedagogicko-diagnostických metód a nástrojov (napr. rozhovor, dotazník pre zákonného zástupcu, analýza osobného spisu dieťaťa).

Interpretuje výsledky pedagogickej diagnostiky a vyvodí závery pre výchovno-vzdelávaciu činnosť.
 
Posudzuje školskú spôsobilosť dieťaťa v intenciách sociokultúrneho prostredia.

Vyberá a používa vhodné pedagogicko-diagnostické metódy na identifikáciu vplyvov sociokultúrneho prostredia na dieťa a skupinu detí.

Interpretuje výsledky pedagogickej diagnostiky a vyvodí závery pre optimalizáciu výchovných a vzdelávacích stratégií.
 
Oblasť 2. Výchovno-vzdelávacia činnosť 
Kompetencia: 2.1 Ovládať obsah a didaktiku vyučovacích predmetov 
Spolupracuje na tvorbe a aktualizácii školského vzdelávacieho programu v súlade so štátnym vzdelávacím programom ISCED 0 predprimárne vzdelávanie.

Spolupracuje na tvorbe a revidovaní učebných osnov.
 
Didakticky spracováva poznatky príslušných vedných odborov a začleňuje ich do učebných osnov v školskom vzdelávacom programe

Aplikuje nové poznatky daného vedného odboru a didaktiky do predprimárneho vzdelávania.

Overuje didaktické inovácie a zavádza zmeny na základe výsledkov akčného výskumu.
 
Kompetencia: 2.2 Plánovať a projektovať vyučovanie 
Plánuje výchovno-vzdelávaciu činnosť v súlade s učebnými osnovami, výsledkami pedagogickej diagnostiky a analýzou predchádzajúcej výučby.

Vytvára projekty výchovno-vzdelávacej činnosti v súlade so školským vzdelávacím programom a ročným plánom materskej školy.

Spolupracuje s odborníkmi pri tvorbe individuálnych výchovno-vzdelávacích programov pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.

Zapája deti, zákonných zástupcov a verejnosť do prípravy edukačných aktivít (napr. exkurzie, školské výlety, projekty).
 
Zaraďuje do plánov výchovno-vzdelávacej činnosti vlastné projekty na riešenie problémov v učení sa detí a na rozvoj nadania a kompenzáciu znevýhodnenia detí. 
Kompetencia: 2.3 Realizovať vyučovanie 
Rešpektuje dôstojnosť všetkých detí, uplatňuje zreteľné a zrozumiteľné pravidlá podporujúce dobré vzťahy a vzájomnú spoluúčasť a spoluprácu medzi deťmi, deťmi a učiteľom, učiteľom a zákonnými zástupcami detí.

Organizuje a zabezpečuje výchovno-vzdelávací proces s dôrazom na plnenie učebných úloh a pomáha deťom (facilituje) dosiahnuť ciele výučby a základy kľúčových kompetencií.

Podporuje, koordinuje a riadi edukačné činnosti detí.

V súlade s cieľmi a obsahom diferencuje zadania pre deti a uplatňuje vhodné stratégie podporujúce hrové záujmy a učenie sa detí, vrátane detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
Cielene zaraďuje aktivity primárnej prevencie sociálno-patologických javov, porúch pohybového aparátu, civilizačných ochorení vrátane obezity a duševného zdravia a pod.

Reaguje na zmenené situácie v triede modifikáciou plánovaných činností.

Poskytuje deťom spätnú väzbu, priebežne kontroluje či rozumejú pokynom, požiadavkám, návrhom, diskusiám, dohodám.

Vyberá a využíva učebné zdroje, didaktické pomôcky, didaktickú techniku, médiá, digitálne technológie, náčinia, náradia a pod., prispôsobuje ich výber rozvojovej úrovni a učebným možnostiam detí.

Prispôsobuje učebné materiály úrovni a charakteru špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb detí.
 
Analyzuje problémy výchovno-vzdelávacieho procesu v triede a navrhuje ich riešenia. Realizuje vhodné výchovné a vzdelávacie stratégie na elimináciu problémov a prekážok v učení a správaní sa detí.

V súlade s edukačnými cieľmi, obsahom a výsledkami pedagogickej diagnostiky detí vytvára diferencované zadania, overuje a zavádza nové metódy a formy podporujúce hrové záujmy a učenie sa detí v triede, vrátane detí zo špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.

Poskytuje deťom organizačnú a metodickú pomoc a učebné zdroje na dosiahnutie ich individuálnych cieľov.

Zdôvodňuje výber a použitie prostriedkov pedagogickej komunikácie v triede v náročných sociálnych situáciách.

Odhaľuje prejavy sociálno-patologického správania sa detí, aktívne spolupracuje so zákonnými zástupcami dieťaťa, ostatnými pedagogickými a odbornými zamestnancami na ich eliminácii.

Vytvára vlastné didaktické pomôcky a vyhľadáva, využíva učebné zdroje.
 
Kompetencia: 2.4 Hodnotiť priebeh a výsledky vyučovania a učenia sa žiaka